Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08 - 28/06/2015

www.tworzeniekultury.pl

Każda instytucja, której istnienie w dużej mierze uzasadnia publiczność, stara się zrozumieć jaka ona jest, ocenić liczbę uczestników, ale głównie ich nastroje. Dlatego od 2009 roku, we współpracy z Instytutem Socjologii UAM przyglądamy się naszym widzom. Z entuzjazmem też przyjęliśmy zaproszenie do projektu badawczego Tworzenie kultury – badanie uczestnictwa w kulturze, dla którego Malta Festival Poznań, ale przede wszystkim maltańska publiczność stały się przedmiotem badań w 2011 i 2012 roku. Co ciekawe projekt został pomyślany tak, aby nie tylko zdiagnozować publiczność konkretnego wydarzenia kulturalnego, ale przede wszystkim, przedstawić bardziej demokratyczne i obywatelskie pojęcie uczestnictwa w kulturze, dostosowane do dzisiejszych realiów technologicznych oraz społecznych, i zaproponować metodologię badań tak rozumianego uczestnictwo w kulturze.

„Uczestnictwo w kulturze nie jest tylko sytuacją wyjątkową, która wymaga, aby wyciągnąć z szafy najlepszą koszulę i założyć najbardziej eleganckie buty. Uczestnictwo w kulturze jest sprawą codzienną, a pod tym pojęciem kryją się zbiory relacji łączące ze sobą wiedzę, normy, znaczenia, obiekty materialne i ludzi.” – piszą w swoich założeniach badacze.

Większość projektów ewaluacyjnych opiera się na ilościowej logice oceny. Badacze przygotowali szereg niestandardowych metod badawczych. Udowodnili, że metody wizualne (dzienniki wizualne, mapy zdarzeń, wywiad wspomagany fotografią) oraz metody uspołeczniające (warsztaty, gra karciana) są równoważne do tradycyjnych metod badawczych (jakościowych i ilościowych) i odpowiednie do dokonywania ewaluacji wydarzeń kulturalnych. Dzięki nim Fundacja Malta mogła zobaczyć jak festiwalowa publiczność odbiera i używa treści kulturowych, także cieleśnie i zmysłowo, jak na ich podstawie wytwarza nowe treści i przekazuje je w świat, jak festiwal staje się częścią życia widzów, a wydarzenia tworzą węzły sieci społecznych.

Zrealizowanych zostało łącznie sześć projektów badawczych, z których część miała charakter edukacyjny i uspołeczniający. Uczestnicy projektu zostali zaproszeni m.in. do przyglądania się życiu festiwalowemu z kamerą w dłoni, na spacer po swej dzielnicy z dyktafonem i aparatem fotograficznym, do obejrzenia spektakli i dyskutowania o nich, na warsztaty fotograficzne, czy do wspólnego zaprojektowania idealnego festiwalu.

Projekt był zatem interesujący także dla samych badanych. Dzięki metodom partycypacyjnym badania stawały się dla nich kolejnym maltańskim wydarzeniem, ale też urefleksyjniały ich uczestnictwo w Festiwalu. Każdy z nich musiał zadać sobie szereg pytań, choćby: co znaczy dla mnie „być na Malcie”, z kim i dlaczego uczestniczę w poszczególnych wydarzeniach, jak z nich korzystam, jakie działania dodatkowe podejmuję?

Projekt Tworzenie kultury ma charakter otwarty. Współcześnie coraz bardziej popularna staje się fraza „dobre praktyki”. Taką praktyką jest współpraca wielu instytucji (w tym projekcie: Fundacja UAM, Instytut Socjologii UAM, Fundacja Malta, KuratorArt), ale przede wszystkim, dzielenie się wiedzą. Wyniki badań dostępne są na stronie internetowej: www.tworzeniekultury.pl. Z zaproponowanych narzędzi badawczych, metodologii, rezultatów badań, wskaźników, koncepcji korzystać mogą wszystkie instytucje zainteresowane tym, jak ludzie uczestniczą w kulturze.

Projekt powstał przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury (www.obserwatoriumkultury.nck.pl).