Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08 - 28/06/2015

mat. prasowe
Galeriamat. prasowe

Druga strona plakatu Marcina Latałły to udana próba zmierzenia się z kalejdoskopową wręcz historią polskiej szkoły plakatu, opowieść o ewolucji i przemianach tego zjawiska w polskiej sztuce powojennej, który osiągnął status wręcz kultowego. W dokumencie pojawiają się m. in. Waldemar Świerzy, Andrzej Pągowski, Piotr Młodożeniec, Jakub Erol, Marek Freudenreich, reżyserzy Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, Lech Majewski kreślą ważny kontekst filmowy dla sztuki plakatu. We fragmentach archiwalnych można posłuchać wypowiedzi Franciszka Starowieyskiego, Wojciecha Fangora, Jana Młodożeńca, podpatrzeć warsztat pracy Henryka Tomaszewskiego. Jego osobie poświęcony jest osobny wątek filmu, podobnie jak Janowi Lenicy i Romanowi Cieślewiczowi oraz Józefowi Mroszczakowi, pomysłodawcy międzynarodowego festiwalu Biennale Plakatu, wydarzenia, które w czasach PRL-u ściągało na konkurs prace samego Andy’ego Warhola. Latałło odnotowuje też obecność polsko-francuskich wpływów i artystycznych aliansów – o znaczeniu twórczości i talentu pedagogicznego Henryka Tomaszewskiego rozmawiają: Alain Le Quernec, Michel Quarez, Pierre Bernard, Gerard Paris i Thierry Sarfis. Ich wspomnienia splatają się w międzynarodowy dwugłos z wypowiedzią Michała Batorego, grafika od lat tworzącego we Francji, tym samym dając dowód, że język polskiego plakatu był międzynarodowy i czytelny bez względu na szerokość geograficzną.

ZOBACZ WIDEO