Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08 - 28/06/2015

fot. M. Zakrzewski
Galeriafot. M. Zakrzewski

Idiom Nowy Ład Światowy był szóstą z kolei edycją Malta Festival Poznań skupioną wokół wiodącego tematu. Po prezentacji sztuki performatywnej z krajów Ameryki Łacińskiej czy Belgii, Idiomie o wykluczeniu, człowieku-maszynie i relacjach europejsko-azjatyckich, Malta zaproponowała temat łączący globalną i indywidualną perspektywę oglądu współczesnego świata.

Zaproszenie do przygotowania programu przyjął Tim Etchells, jeden z najważniejszych artystów europejskiego teatru, reżyser, pisarz, twórca projektów wizualnych, założyciel istniejącego od 1984 roku kolektywu Forced Entertainment. W programie Idiomu znalazło się jedenaście interdyscyplinarnych projektów takich twórców, jak Tiago Rodrigues / Mundo Perfeito, Vlatka Horvat, Winter Family, Rabih Mroué, Pieter De Buysser, Schwalbe, Deborah Pearson. Wiele z nich podejmowało dyskusję z tym, czym może być w teatrze opowiadanie historii, jakie nowe formy narracyjne łączą się z dyskursem medialnym i mogą uobecnić się na styku spektaklu, instalacji, wykładu performatywnego.

Szczególnie silna była w Poznaniu obecność samego Forced Entertainment. Oprócz spektaklu Tomorrow's Parties w przewrotny sposób podejmującego temat możliwego kształtu przyszłego świata, widzowie mogli zobaczyć przedstawienie The Notebook, którego premiera odbyła się w ubiegłym roku (Malta Festival Poznań jest jednym z koproducentów spektaklu), nowy, zamówiony specjalnie z okazji Idiomu neon Tima Etchellsa Never Sleep, który przez trzy tygodnie prezentowany był na bramie wejściowej do Starej Rzeźni w Poznaniu, a także zapoznać się z pierwszą na polskim rynku książką Tima Etchellsa – dotyczącą pracy twórczej Forced Entertainment. Ponadto Tim Etchells poprowadził w Poznaniu warsztaty mistrzowskie, w których udział wzięło kilkunastu młodych ludzi teatru z całego świata.

Etchells tak mówił o swoim rozumieniu hasła Nowy Ład Światowy w wywiadzie z Romanem Pawłowskim, który ukazał się w „Gazecie Wyborczej”:

Myślę o wielkiej zmianie społecznej, politycznej i technologicznej, która zachodzi na naszych oczach. Od upadku komunizmu, przez wojnę w Zatoce Perskiej, zamach z 11 września, wojnę z terroryzmem, wejście dżihadyzmu na arenę międzynarodową, aż po zryw i stłumienie arabskiej wiosny. Ale są jeszcze inne zmiany: ocieplenie klimatu i widmo wyczerpania zasobów naturalnych, kryzys systemu finansowego, ekspansja mediów cyfrowych i serwisów społecznościowych, globalizacja i inwigilacja elektroniczna... Wybrałem na Maltę przedstawienia, które nie tyle opisują ten nowy porządek, ile patrzą na świat w nowy sposób i pozwalają dostrzec go w innym świetle. Zależało mi na artystach, którzy włączają widzów w proces twórczy, dają im przestrzeń dla wyobraźni, współautorstwa.


Powrót do informacji prasowych