Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08 - 28/06/2015

fot. Agata Schreyner
Galeriafot. Agata Schreyner
  • Maltańska opera Czarodziejska góra to wspólna praca czterech twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki. Libretto powstało w oparciu o słynną powieść Thomasa Manna opisującą intelektualne, emocjonalne i duchowe dojrzewanie Hansa Castorpa w sanatorium Berghof w Davos.

    W maltańskiej interpretacji Czarodziejska góra staje się historią o miłości, zdradzie, zemście i śmierci. Jak mówi autorka libretta: „okrutną podróżą Hansa Castorpa przez cztery pory roku i siedem bajkowych lat”.

    Według Andrzeja Chyry „Czarodziejska góra jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną”.

    Opera jest koprodukcją Malta Festival Poznań Krakowskiego Biura Festiwalowego i Programu II Polskiego Radia.
     

    ZOBACZ ETAPY POWSTAWANIA OPERY
     

  • Paweł Mykietyn 

    Kompozytor, klarnecista. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1997). Studiował w klasie profesora Włodzimierza Kotońskiego. Zadebiutował w wieku 22 lat na festiwalu Warszawska Jesień utworem La Strada. Komponował muzykę na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Polskiego Radia, festiwalu Warszawska Jesień; dla zespołów: the Belcea Quartet, de Ereprijs, Icebreaker, Kronos Quartet; oraz dla takich solistów, jak Elżbieta Chojnacka, Ewa Pobłocka, Andrzej Bauer. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m.in. Jean-Paulem Dessy, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Diego Massonem, Wojciechem Michniewskim, Reinbertem de Leeuw. W latach 1997–2001 był kierownikiem muzycznym w Teatrze Studio w Warszawie, a w 2008 roku objął to stanowisko w Nowym Teatrze. Od 1996 roku komponuje muzykę do wszystkich przedstawień Krzysztofa Warlikowskiego. Jest również autorem muzyki do filmów Małgorzaty Szumowskiej: Ono i 33 sceny z życia, za którą zdobył nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni; Mariusza Trelińskiego: Egoiści; Andrzeja Wajdy: Tatarak; Jana Hrywniaka: Trick; Filipa Marczewskiego: Bez wstydu. W 2012 roku otrzymał prestiżową nagrodę Prix France Musique Sacem za muzykę do filmu Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2000), Nagrody Mediów Publicznych „OPUS” (2008). W 2011 roku został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

    Małgorzata Sikorska-Miszczuk 

    Dramatopisarka i scenarzystka. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim (1987) oraz Studium Scenariuszowego PWSFTViT w Łodzi (2000). Jest autorką wielu sztuk wystawianych w Polsce i za granicą, takich jak: Śmierć Człowieka-Wiewiórki, Szajba, Katarzyna Medycejska, Burmistrz, Walizka, Bruno Schulz: Mesjasz, Popiełuszko, Szecherezada, Kobro. Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną za sztukę Popiełuszko (2012), Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Metafory Rzeczywistości za sztukę Walizka (2008), Grand Prix Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” za słuchowisko Walizka (2009), II Nagrodę oraz Nagrodę Dziennikarzy na Festiwalu R@Port za sztukę Szajba (2009), a także Prix Bohemia 2012 (Czechy), nagrodę w Konkursie Programu II Polskiego Radia i ZAiKS (2013), czeską nagrodę im. Ferdinanda Vanka (2013). Sztuka Burmistrz znalazła się w finale międzynarodowego konkursu Stueckemarkt w Berlinie (2011), a Bruno Schulz: Mesjasz wystawiona w Schauspielhaus Wien została uznana przez European Theatre Convention za jedną z najlepszych współczesnych sztuk europejskich (2012). Jej sztuki reżyserowali m.in. Michał Zadara, Jan Klata, Piotr Kruszczyński, Marcin Liber, Natalia Korczakowska. Jako dramaturg pracowała z Marcinem Liberem, a także z Andrzejem Chyrą przy realizacji opery Szostakowicza/Meyera Gracze (Opera Bałtycka, 2013).

    Andrzej Chyra 

    Aktor, reżyser. Absolwent Wydziału Aktorskiego (1987) i Wydziału Reżyserii (1994) PWST w Warszawie. Jako aktor debiutował podczas studiów w spektaklu Stracone zachody miłości w reżyserii Tadeusza Łomnickiego; jako reżyser – spektaklem Z dziejów alkoholizmu w Polsce w 1994 roku. Najdłużej był związany z Teatrem Rozmaitości, w którym pracował w latach 2000–2007, obecnie w zespole Nowego Teatru. Szerokiej publiczności znany jest przede wszystkim z ról filmowych. Na dużym ekranie zadebiutował w 1993 roku w obrazie Radosława Piwowarskiego Kolejność uczuć. Uznanie publiczności i krytyki zdobył rolą Gerarda Nowaka w filmie Dług w reżyserii Krzysztofa Krauzego (1999). Sukces powtórzył główną rolą w Komorniku Feliksa Falka (2005). Popularność przyniosły mu też role w Kallafiorrze, Zmruż oczy, Wszyscy jesteśmy Chrystusami, Wszystko, co kocham, Katyń, W imię. Aktor grał również w wielu zagranicznych produkcjach. Współpracował też przy tworzeniu scenariuszy i przy reżyserowaniu filmów. W 2012 roku wystawił w Operze Bałtyckiej w Gdańsku bardzo dobrze ocenionych przez krytyków Graczy Dymitra Szostakowicza / Krzysztofa Meyera. Jest laureatem wielu nagród, m.in. Orła – Polskiej Nagrody Filmowej (2000, 2006), nagrody w kategorii „pierwszoplanowa rola męska” na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1999, 2005, 2013), Złotej Kaczki (2006). W 2011 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie teatru.

    Mirosław Bałka

    Rzeźbiarz. Zajmuje się również rysunkiem i filmem eksperymentalnym. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych (1985), gdzie od 2011 roku prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych na Wydziale Sztuki Mediów. Otrzymał Stypendium Miesa van der Rohe w Krefeld. Jest członkiem Akademie Der Kunste w Berlinie. Brał udział w ważnych wystawach międzynarodowych m.in. Documenta w Kassel (1992), Biennale w Wenecji (1990, 1993, 2003, 2005, 2013), The Carnegie International w Pittsburghu (1995), Biennale w São Paulo (1998), Biennale w Sydney (1992, 2006), Biennale w Santa Fe (2006). W 2009 roku zrealizował projekt How It Is w prestiżowej Turbine Hall w Tate Modern w Londynie. Jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu Estonia w Sztokholmie (1998). Jego prace znajdują się w najważniejszych kolekcjach muzealnych na świecie m.in. w Tate Modern / Londyn, Van Abbemuseum / Eindhoven, MOCA / Los Angeles, SFOMA / San Francisco, MOMA / Nowy Jork, Hirshhorn Museum / Waszyngton DC, Art Institute / Chicago, The Carnegie Museum of Art / Pittsburgh, Museu Serralves / Porto, Moderna Museet / Sztokholm, Kiasma / Helsinki, Kroller Muller / Otterlo, The National Museum of Art / Ateny, The National Museum of Art / Osaka, The Israel Museum / Jeruzalem. W Polsce m.in. w Muzeum Sztuki / Łódź, CSW / Warszawa, Zachęta / Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej / Warszawa, Muzeum Narodowe / Wrocław, MOCAK / Kraków.

    Magdalena Maciejewska

    Scenografka, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej oraz Katedry Scenografii na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP (1986). Stale współpracuje z Agnieszką Glińską (m.in. Opowieści Lasku Wiedeńskiego Horvátha, 1998; Bambini di Praga Hrabala, 2001; Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Zelenki, 2005; Lulu na moście Austera, 2008; Sztuka bez tytułu Czechowa, 2009; Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku Masłowskiej, 2013; Mewa Czechowa, 2010; Iwona, księżniczka Burgunda Gombrowicza, 2014) i Grzegorzem Jarzyną (m.in. Magnetyzm serca wg Fredry, 1999; Uroczystość Vinterberga i Rukova, 2001; Giovanni Mozarta/Molière’a, 2006; T.E.O.R.E.M.A.T. wg Pasoliniego, 2009; Między nami dobrze jest Masłowskiej, 2009; Nosferatu wg Stockera, 2012). Współpracowała również z Pawłem Miśkiewiczem, Krystyną Jandą, Arturem Urbańskim, Krystianem Lupą, Piotrem Cieplakiem, Przemysławem Wojcieszkiem, Natalią Korczakowską, Anną Smolar.
     Jest również autorką autorką scenografii i kostiumów do filmów. Współpracowała m.in. z Andrzejem Żuławskim, Mariuszem Trelińskim, Filipem Zylberem, Jackiem Borcuchem, Łukaszem Barczykiem. Za kostiumy do filmu Wesele Wojciecha Smarzowskiego otrzymała nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2004). Za prace teatralne została nagrodzona m.in. na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych i Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia.

    Maria Stokłosa

    Choreografka i tancerka. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie (2007) oraz London Contemporary Dance School (2001). Jest autorką przedstawień Wylinka, MaMa Perform, Intercontinental, Prawa Półkula, Vacuum, Fall in D prezentowanych w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Rosji i USA. W latach 2006–2008 tańczyła w zespole Jeremiego Wade’a. Występowała również w spektaklach Maiji Reety Raumanni, Sary Shelton Mann, Mina Tanaki, Dicka Wonga, Aitany Cordero. Jest propagatorką choreografii eksperymentalnej, prowadzi Fundację Burdąg. W 2013 wraz z grupą kilkunastu choreografów powołała do życia Centrum w Ruchu – kolektyw oraz miejsce dla eksperymentalnej choreografii w Warszawie. Jako edukatorka współtworzyła Laboratorium Improwizacji, prowadziła autorski program edukacyjny Lab Nowego Tańca, była opiekunką artystyczną projektów dla młodych choreografów Kilka kroków do Lutosławskiego (organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie) oraz Choreo-Lab Warsaw-Zurich (organizowanego przez Tanzhaus w Zurichu wraz z Fundacją Burdąg/Centrum w Ruchu). Jest członkinią międzynarodowej sieci choreografów Advancing Peforming Arts Project. Od 2014 roku jest też przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca.

    Adam Banaszak 

    Dyrygent. Kształcił się w poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Dejana Savica i Bernarda Haitinka.  W 2011 roku zadebiutował w repertuarze operowym, prowadząc Madame Butterfly Pucciniego, Traviatę Verdiego i Don Giovanniego Mozarta. Od tego czasu dyrygował m.in. spektaklami Czarodziejskiego fletu Mozarta (Teatr Polski w Poznaniu / Bydgoski Festiwal Operowy), Zemsty nietoperza Straussa, Orfeusza w piekle Offenbacha, Księżniczki czardasza Kalmana, My Fair Lady Loewego, Kiss me, Kate Portera, Hello,Dolly! Hermana, Jekyll&Hyde Wildhorna (Teatr Muzyczny w Poznaniu), Skrzypka na dachu Bocka (Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku). Od 2006 roku prowadzi Orkiestrę Kameralną l'Autunno. Z tym zespołem wykonał m.in. Księżycowego Pierrota Schönberga (Muzeum Narodowe w Poznaniu, 2011), Historię żołnierza Strawińskiego (Teatr Polski w Poznaniu, 2012) oraz polskie prawykonanie Requiem Tigrana Mansuriana (Festiwal Nostalgia, 2014). W ramach swojej praktyki dyrygenckiej przygotowywał orkiestry do koncertów takich artystów, jak Andrea Bocelli, Jose Carreras, Montserrat Caballe, Placido Domingo. Koncerty Adama Banaszaka transmitowało m.in. TVP Kultura, TVP2, TV Polonia, Radio Merkury, Rundfunk Berlin-Brandenburg.

    Bartosz Nalazek

    Operator filmowy i reżyser światła. Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi (2010). Asystent operatora filmowego Janusza Kamińskiego przy filmach Stevena Spielberga War Horse, Lincoln, Bridge of Spies oraz przy filmie The Judge Davida Dobkina. Operator Second Unit przy filmie Boy Choir w reżyserii Francois Girard'a z Dustinem Hoffmanem i przy filmie Bridge of Spies Stevena Spielberga. W 2014 roku zrealizował zdjęcia do serii krótkich filmów Making a Scene dla "The New York Times Magazine" z udziałem takich aktorów, jak Cate Blanchett, Forest Whitaker, Bradley Cooper, Oscar Isaac, Chiwetel Ejiofor i Robert Redford. Został uhonorowany przez The International Cinematographers Guild w Los Angeles nagrodą Emerging Cinematographer Award, przyznawaną najbardziej obiecującym młodym operatorom.
    W teatrze jako reżyser światła i autor wizualizacji współpracował z Krystianem Lupą, Mają Kleczewską, Agnieszką Olsten, Wiktorem Rubinem, Bartkiem Frąckowiakiem, Krzysztofem Garbaczewskim i Łukaszem Twarkowskim. W 2014 wygrał nagrodę za najlepszą oprawę wizualną do spektaklu Kronos Krzysztofa Garbaczewskiego na międzynarodowym festiwalu Boska Komedia w Krakowie.

    Ewa Guziołek Tubylewicz

    Reżyserka dźwięku. Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Warszawie (1982). Od 1983 roku pracuje w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Zrealizowała dla Polskiego Radia wiele nagrań podczas takich festiwali, jak Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Wratislavia Cantans, Nowa Tradycja, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova. W Studiu Eksperymentalnym zrealizowała warstwę elektroniczną do wielu nagrodzonych utworów m.in. do Epifory Pawła Mykietyna (I nagroda w kategorii kompozytorów do lat trzydziestu na Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Amsterdamie w 2006 roku). Dokonała nagrań płytowych m.in. Pasji wg św. Marka Mykietyna (Narodowy Instytut Audiowizualny), Krzysztof Penderecki and Johnny Greenwood (Nonesuch), Not I (Kairos) i Cascando (CDAccord) Agaty Zubel, Pianohooligan: Experiment: Penderecki i 15 Studies for the Oberek Piotra Orzechowskiego (Decca Classics). Reżyserowała nagranie muzyki Włodka Pawlika do filmu Rewers. Specjalizuje się także w wielokanałowej projekcji dźwięku realizowanej m.in. podczas koncertów w ramach festiwalu Warszawska Jesień.

    Agata Zubel

    Śpiewaczka (sopran), kompozytorka, doktor habilitowany sztuki muzycznej. Absolwentka studiów kompozytorskich w klasie Jana Wichrowskiego (2002) oraz wokalnych pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2005). W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza. Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce. Wśród wielu jej nagrań dzieł współczesnych twórców znajdują się m.in. Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego, DW9 Langa, Luci mie traditrici Sciarrino, Gwiazdy Krauzego, tytułowe role w operze Fedra Jaskot oraz Madeline w Zagładzie domu Usherów Glassa. Za główną rolę w Ogrodzie Marty Duchnowskiego otrzymała nagrodę Orfeusz. Współpracowała z kluczowymi zespołami nowej muzyki, jak Klangforum Wien, musikFabrik, London Sinfonietta, Eighth Blackbird Ensemble, San Francisco Contemporary Music Players, Seattle Chamber Players. Wydała m.in. nagrodzony Fryderykiem album Cascando czy najnowszy Dream Lake. W 2013 roku jej kompozycja Not I zarejestrowana wraz z Klangforum Wien reprezentowała Polskie Radio podczas 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Pradze – zdobywając najwyższą notę. Jest laureatką wielu nagród zarówno jako wokalistka, jak i kompozytorka, m.in. Paszportu „Polityki”. W 2014 roku minister kultury i dziedzictwa narodowego uhonorował ją odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

    Szymon Komasa

    Śpiewak (baryton). Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego (2008). W latach 2010–2013 kontynuował naukę śpiewu na podyplomowych studiach wokalnych w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie śpiewu Rudolfa Piernaya. Obecnie jest pod wokalną opieką Edith Wiens w (Juilliard School) / Studio operowym przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi partią Slooka w operze Weksel małżeński Rossiniego. Od tego czasu występował w Arena di Verona, Teatro Filharmonico, w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w Semperoper w Dreźnie, w Barbican Hall w Londynie, na scenie „Młodych artystów” przy Metropolitan Opera (Peter Jay Sharp Theatre), w Teatro Massimo w Palermo. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami m.in. z Walerijem Giergijewem. W swoim repertuarze ma dzieła operowe (Czarodziejski flet Mozarta, Cyganeria Pucciniego, Trojanie Berlioza, Cendrillon Masseneta, Il turco in Italia Rossiniego, Gisela Heznego) oraz oratoryjno-kantatowe. Dużym zainteresowaniem darzy także lirykę wokalną. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych. W 2010 roku dostał się do finału konkursu BBC Cardiff Singer of the World, reprezentując Polskę.

    Szymon Maliszewski

    Śpiewak (bas-baryton). Naukę śpiewu rozpoczął pod okiem swojego ojca, Benona Maliszewskiego, a obecnie kontynuuje studia w klasie śpiewu Macieja Bartczaka w Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Olgę Pasiecznik, Marka Rzepkę i Dominikusa Burghardta. Jako solista występował m.in. z Akademicką Orkiestrą Barokową z Katowic, Orkiestrą im. Telemanna z Bielska-Białej oraz Amadeus Trio. Dokonywał prawykonań kompozycji m.in. Kamila Pawłowskiego i Anny Kabzińskiej. Wraz z klawesynistką Gosią Klajn tworzy duet kameralny, skupiający się na wykonawstwie pieśni XIX-wiecznych z towarzyszeniem fortepianu historycznego. Oprócz śpiewu studiował dyrygenturę symfoniczną pod kierunkiem Szymona Bywalca i Mirosława Błaszczyka. Zajmuje się publicystyką muzyczną, współpracując m.in. z „Ruchem Muzycznym” i magazynem „Glissando”. 

    Barbara Kinga Majewska

    Absolwentka wydziału wokalnego i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold (2011), doktorantka w Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Uczestniczka kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Angelikę Kirchschlager, Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Andrása Schiffa. Zadebiutowała w 2014 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w operze Zwycięstwo nad Słońcem Wojciechowskiego (Projekt P). Wspólnie z zespołem Kwadrofonik prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie. W Teatrze Rozmaitości prawykonała z zespołem Kwartludium kompozycję Joanny Woźny Like little… sunderings, little falls… apart i była współwykonawczynią partytur graficznych Moniki Zawadzki. Publikuje dla magazynu „Glissando”, Instytutu Goethego oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego (Muzykoteki Szkolnej). Laureatka nagrody głównej Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. 

    Łukasz Konieczny

    Śpiewak (bas). Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2009). Ukończył również kursy aktorskie w Międzynarodowej Szkole Filmowej w Kolonii oraz brał udział w klasach mistrzowskich, m.in. prof. Christiana Elssnera, Deborah Polaski, Davida Syrusa, Lindy Watson, Franza Grundhebera. Debiutował w roli Polifema w Acis and Galatea Händla (festiwal operowy w Reinsbergu w Austrii) z orkiestrą Wiener Akademie pod dyrekcją Martina Haselböcka w 2010 roku. W latach 2009–2011 śpiewak Studia Operowego Opery Reńskiej w Düsseldorfie, od 2011 roku solista tej opery. Posiada w swoim repertuarze ponad 50 ról operowych, m.in. Sarastro (Czarodziejski flet Mozarta), Sparafucile (Rigoletto Verdiego), Rocco (Fidelio Beethovena), Polyphem (Acis and Galatea Händla). Brał udział w prawykonaniu Pasji wg św. Marka Pawła Mykietyna podczas festiwali Wratislavia Cantans i Warszawska Jesień. Występuje również regularnie z repertuarem koncertowym. Wykonał partię basową w Les Noces Strawińskiego podczas międzynarodowego festiwalu fortepianowego Klavier Festival Ruhr 2013 oraz partię basową w Polskim Requiem Krzysztofa Pendereckiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie 2014. Zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Istambule w 2010 roku.

    Juan Noval Moro

    Śpiewak (tenor). Absolwent śpiewu Universidad Johannes zu Gutenberg w Mainz, Opera Studio Renata Scotto Accademia di Santa Cecilia w Rzymie oraz muzykologii na Uniwersytecie w Oviedo. Doskonalił warsztat wokalny podczas kursów z Teresą Berganzą, Raúlem Giménezem, Jaume Aragallem, Danielem Muñozem. Debiutował w Traviacie Verdiego oraz w Miłości do trzech pomarańczy Prokofiewa w Aix-en-Provence i w Grand Théâtre de la Ville w Luksemburgu. Występował w partiach operowych m.in. na Festiwalu w Ludwigsburgu, Staatstheater Mainz y Thüringer Landestheater Rudolstadt, Operze Frankfurckiej, na festiwalu Música Antigua de Aranjue, Festival lírico del Auditorio de Roma, Teatro Real w Madrycie. Koncertuje w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Belgii, Kanadzie i Polsce, wykonując partie solowe w dziełach wokalno-instrumentalnych, a także występuje z recitalami muzyki kameralnej. Współpracował m.in. z drygentami: Plácido Domingo, Sylvain Cambreling, Daniel Harding, Mark Minkowski, Tugan Sokhiev, László Heltay, Vladimir Ashkenazy, Krzysztof Penderecki, Pablo Heras-Casado. Zdobywca wielu nagród. W 2012 wykonał tytułową rolę w premierze Króla Leara Pawła Mykietyna na Festiwalu Sacrum Profanum. 

    Karol Kozłowski

    Śpiewak (tenor). Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (2007) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 200–2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza Straussa. Wykonywał tam również partie: Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Almavivy w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Cassia w Otellu Verdiego i Archanioła w Raju utraconym Pendereckiego. Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim-Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie Musorgskiego, Damazy w Strasznym dworze Moniuszki, Młody sługa w Elektrze Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej Janačka, Edrisi w Królu Rogerze Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly Pucciniego i Nauczyciel tańca i Latarnik w Manon Lescaut Pucciniego oraz jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun Pendereckiego. Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach oraz niemieckiej liryki wokalnej.

    Urszula Kryger

    Śpiewaczka (mezzosopran). Absolwentka wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu (1988) i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz (1992). Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści, m.in. Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet. Dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii, m.in. dla takich wytwórni, jak Decca, CPO, DUX. Jej dyskografia powiększa się z roku na rok. Jej płyty były wielokrotnie nagradzane Fryderykiem (2001, 2002, 2004, 2012). W 2006 roku została wyróżniona nagrodą Fundacji im. K. Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tego kompozytora. Zasiada w jury konkursów muzycznych. Od 2002 roku prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od roku 2012 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego tej uczelni. 

    Jadwiga Rappé

    Śpiewaczka (alt). Uczennica prof. Zofii Brégy. Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Jerzego Artysza. Występowała w takich salach koncertowych, jak Musikverein, Konzerthaus, La Salle Pleyel, Théâtre des Champs-Elysées, Gewandhaus, Philharmonie im Gasteig, Herkulessaal, Concertgebouw, Royal Albert Hall, Carnegie Hall, Kennedy Center, The State Hall Jerusalem, w operach: Deutsche Oper Berlin, Covent Garden, Théâtre Royal de la Monnaie, Wiener Staatsoper, Oper Frankfurt, Grand Théâtre de Genève; na festiwalach: Handel Festspiele Karlsruhe, MDR-Musiksommer, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Salzburger Festspiele, Brucknerfest Linz, Styriarte Graz, Maggio Musicale Fiorentino, Proms in London. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Nikolaus Harnoncourt, Marek Janowski, Bernard Haitink, Sir Colin Davies, Seiji Ozawa, Leopold Hager, Helmuth Rilling, Riccardo Chailly, Jesús López-Cobos, Charles Dutoit, Armin Jordan, Krzysztof Penderecki, Lorin Maazel, Kent Nagano, Sir Simon Rattle. Nagrała ponad 50 albumów dla takich wytwórni, jak Philips, Eterna, EMI, Erato, Teldec, Orfeo, BMG, Decca, Naxos i Polskie Nagrania. Zasiada w jury konkursów muzycznych. Prowadzi klasę śpiewu na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz współpracuje z Akademią Muzyczną w Gdańsku. 

    Marcin Habela

    Śpiewak (baryton). Absolwent Conservatoire de Paris (...), kształcil się m.in. pod kierunkiem Gary’ego Magby, Sergeia Leiferkusa, Régine Crespin. Wykonał ponad czterdzieści pierwszoplanowych ról barytonowych w takich salach i na takich festiwalach, jak Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel i Cité de la Musique w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, La Monnaie w Brukseli, opery w Lyonie, Montpellier, Marsylii, Berlinie, Festival d’Aix-en-Provence, Festival Radio-France, Chorégies d’Orange, Maifestspielen-Wiesbaden). Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Simon Rattle, Antonio Pappano, Evelino Pidò, Marco Guidarini, Michel Corboz. Pasjonata współczesnej muzyki wokalnej, wykonuje dzieła Benjamina Brittena, Ariberta Reimanna, Hansa Wernera Henzego, Gershona Kingsleya oraz repertuar kameralny, w tym pisany specjalnie dla niego przez kompozytorów współczesnych, m.in. Laurenta Martina, Jean-Philippe’a Bauermeistera, Michela Decousta, Armando Ghidoniego. Nagrywał m.in. dla Radio France, Espace 2, TSR, EMI, RAI, SBB, Decca. Laureat wielu międzynarodowych nagród, m.in. Nagrody Publiczności dla najlepszego wykonawcy za rolę Raoula Wallenberga w światowej prapremierze opery Raoul Kunzego i Kingsleya podczas Opera Competition and Festival with MEZZO TV (2008).

    Anna Gadt

    Śpiewaczka, kompozytorka. Absolwentka Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach (2006). Wydała trzy autorskie płyty: Na mojej drodze, Still I Rise, Breathing. W trzecim albumie każdy z muzyków na równi tworzy sferę dźwiękową, na którą składają się przede wszystkim solowe improwizacje. Obecnie kończy pracę nad dwoma albumami. Jeden z nich inspirowany jest polską muzyką renesansu, drugi jest kontynuacją koncepcji grania improwizowanej muzyki sonorystycznej w oparciu o autorskie tematy. Laureatka międzynarodowego konkursu Jazz Struggle (2006). Śpiewała w prestiżowych salach koncertowych w Polsce (m.in. Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, Koncertowym Studiu im. Agnieszki Osieckiej) i zagranicą. Pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach.

    Agnieszka Kiepuszewska

    Śpiewaczka, dyrygentka, autorka tekstów. Absolwentka dyrygentury chóralnej na Akademii Muzycznej w Poznaniu, początkowo w klasie prof. Jadwigi Gałęskiej-Tritt, następnie prof. Marka Gandeckiego (2008), oraz Akademii Muzycznej w Katowicach, specjalność wokalistyka jazzowa w klasie dr Grzegorza Karnasa, a następnie dr Anny Stępniewskiej (2013). Od 2009 roku związana z Operą Krakowską i chórem gospel Joyful Voice (jako dyrygent i trener wokalny). Jej debiutancki album Silence, wydany nakładem Polskiego Radia, miał premierę w 2012 roku. Koncertuje m.in. z Big Bandem Konglomerat, Orkiestrą Nikoli Kołodziejczyka oraz ze swoim zespołem Aga Kiepuszewska Quartet.

    Iwona Kmiecik

    Wokalistka, kompozytorka, pianistka, producentka. Absolwentka Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, specjalność: wokalistyka jazzowa (2011). Kształciła się pod okiem takich artystów, jak Judy Bady, Gerald Trottman, Peter Francis, Lora Szafran. Doktorantka Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2013 roku wydała debiutancki album Kolor Szlachetności (4everMusic/ Warner) z autorskimi kompozycjami. Współtworzyła partie wokalne do spektaklu/oratorium Pamiętnik z powstania warszawskiego Białoszewskiego w reżyserii Krystyny Jandy. Otworzyła 7. edycję łódzkiego festiwalu jazzowego Letnia Akademia Jazzu, wykonując utwory Jerzego Miliana we własnych aranżacjach.
    Laureatka m.in. Grand Prix Międzynarodowego Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze, Nagrody Głównej na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni.

    Michał Dembiński

    Śpiewak (bas). Kształcił się na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie (klasa śpiewu Włodzimierza Zalewskiego). Autor muzyki, scenarzysta i aktor Towarzystwa Wspierania Inicjatyw Teatralnych przy teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Solista Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w spektaklu Sen nocy letniej Brittena. Na stałe współpracuje z takimi zespołami, jak Capella Cracoviensis, Le Poème Harmonique, Capella Viridimontana. W kręgu jego zainteresowań szczególne miejsce zajmuje kameralistyka i opera współczesna. Laureat m.in. I miejsca na konkursie wokalnym w Ueckermunde (Niemcy) 2013, I miejsca na X Konkursie wykonawstwa pieśni polskiej w Warszawie.

    Marcin Wawrzynowicz

    Wokalista. Absolwent Muzykoterapii Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2005) oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Anny Serafińskiej (2009). Od roku 2010 pedagog w Instytucie Jazzu PWSZ w Nysie, a od roku 2013 Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2007 roku związany z Teatrem Rozrywki w Chorzowie. Wydał dwa autorskie albumy Missa Pacis i Camamey. Ponad to, bierze udział w licznych nagraniach śpiewając partie solowe i backgroundowe. Album Zjesienniony Jacka Niedzieli-Meiry, na którym śpiewa został nominowany do nagrody Fryderyki 2012. Współpracował z czołówką polskich muzyków jazzowych, m.in. z Henrykiem Miśkiewiczem, Jerzym Główczewskim, Piotrem Baronem, Grzegorzem Nagórskim, Robertem Majewskim, Wojciechem Niedzielą, Anną Serafińską, Michałem Barańskim, Pawłem Tomaszewskim, Pawłem Dobrowolskim, Łukaszem i Pawłem Golec, Tomaszem Grabowym, Zbyszkiem Lewandowskim.

    Jacek Kotlarski

    Wokalista. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 roku wydał debiutancki album Nigdy nie jest za późno czerpiący z soulu lat 70. i 80. XX wieku.


     
     

  • muzyka: Paweł Mykietyn
    koncepcja libretta, libretto: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
    koncepcja libretta, rezyseria: Andrzej Chyra
    kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
    scenografia: Mirosław Bałka
    kostiumy: Magdalena Maciejewska
    stylizacja fryzur: Paweł Kaleta
    charakteryzacja: Maria Ciernioch i Katarzyna Kałek-Dekert
    ruch sceniczny: Maria Stokłosa
    reżyseria światła: Bartosz Nalazek
    reżyseria dźwięku: Ewa Guziołek-Tubylewicz
    projekcje wideo: Mikołaj Szymkowiak
    tłumaczenie libretta na język niemiecki: Andreas Volk
    współudział przy tłumaczeniu aktu I: Barbara Sierosławski
    tłumaczenie libretta na język angielski: Artur Zapałowski
    konsultacje literackie: Michał Pabian
    zgranie muzyki: 7.1 Dreamsound, Rafał Smoleń,
    Filip Krzyżykowski (współpraca)
     

    soliści
    Amerykanka: Agata Zubel
    Behrens: Łukasz Konieczny
    Joachim: Szymon Maliszewski
    Hans: Szymon Komasa
    Kławdia: Barbara Kinga Majewska
    Krokowski: Juan Noval Moro
    Naphta: Urszula Kryger
    Pani Stöhr: Jadwiga Rappe
    Peeperkorn: Marcin Habela
    Settembrini: Karol Kozłowski
    chór: Elly Brand: Anna Gadt
    chór: Marusia: Agnieszka Kiepuszewska
    chór: Wehsal: Michał Dembiński
    chór: Iwona Kmiecik
    chór: Jacek Kotlarski
    chór: Marcin Wawrzynowicz

    asystent Andrzeja Chyry: Michał Kurkowski
    asystentka Magdaleny Maciejewskiej: Agnieszka Beaupre
    asystentki Mirosława Bałki: Urszula Kuczyńska, Kaja Migdałek
    koordynatorka projektu: Magdalena Charczuk
    producent wykonawczy: Julia Stryjska

    Opera powstała na zamówienie Malta Festival Poznań 2015
    Światowa premiera: 26/06/2015
    Produkcja: Malta Festival Poznań, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Program II Polskiego Radia.