Podczas researchu w Poznaniu, który miał mnie doprowadzić do znalezienia kontekstu dla mojej pracy trafiłam do „Domu trzeźwości”, stowarzyszenia, które pomaga osobom uzależnionym. Stowarzyszenie nie dostało części dotacji, która w poprzednich latach zasilała ich konto. To spowodowało kłopoty w opłaceniu mediów i najmu lokalu i w konsekwencji może doprowadzić do zamknięcia placówki.
Chcę krytycznie sprawdzić tegoroczny maltański Idiom Nowy Ład Światowy – w relacji do samego festiwalu i do siebie. Świadomie rezygnując z części wizualnej, przekazuję budżet na realizację projektu na dotację dla Stowarzyszenia, ale nie przekazuję swojego wynagrodzenia. Wykorzystuję znane w historii sztuki metody dając sobie możliwość w przesunięciu publicznych pieniędzy, z których większość festiwali jest finansowana, a siebie pozostawiając na stanowisku pracownika – osoby realizującej zlecenie Malta Festival Poznań.
Tytuł „Herbata i ciasto” pożyczam z książki W stronę Swanna Marcela Prousta. Jej bohater tak opisuje ciasto, które rozpływa mu się w ustach: "Skąd mogła mi płynąć ta potężna radość? Czułem, że jest złączona za smakiem herbaty i ciasta, ale że go przekracza nieskończenie, że nie musi być tej samej natury."
Rezygnuję z herbaty i ciasta, na rzecz gestu i rozmowy. Traktuję troskę jako gest polityczny, a radość jako polityczny skutek.
Monika Drożyńska
Jest artystka i projektantką, absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się projektowaniem ubrań, haftuje, pracuje z tkaniną, którą często łączy z akcjami społecznymi oraz instalacjami w przestrzeni publicznej. W latach 2004-2010 prowadziła Punkt - nazywany pierwszym konceptstorem w Polsce. Laureatka prestiżowego konkursu British Council International Young Fashion Entrepreneur. Współpracowała min. z Centrum Sztuki Współczesnej Zamkiem Ujazdowskim, Zachętą Narodową Galerią Sztuki i Teatrem Wielkim Opera Narodowa w Warszawie; Galerią Arsenał w Białymstoku, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu; Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, MuseumQuartier w Wiedniu oraz European Culture Association w Istambule. Stypendystka Ministerstwa Kultury oraz Visegrad Artist Residency Program. Finalistką Konkursów „Kulturalne odloty" Gazety Wyborczej oraz "Kulturysty" konkursu radiowej Trójki. Dwa razy nominowana do Paszportów Polityki. Jej prace znajdują się w zbiorach Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, kolekcji Deutsche Bank oraz w kolekcjach prywatnych.
W swojej pracowni prowadzi wypożyczalnię sukienek Modny drobiazg. Założycielka Szkoły haftu dla pań i panów „Złote rączki".