Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

08 - 28/06/2015

fot. Tomasz Gajewski / Maciej Buchwald
Galeriafot. Tomasz Gajewski / Maciej Buchwald
  • Muzyka Beethovena miała wpływ nie tylko na kształt i charakter wielkiej symfoniki XIX wieku, ale również na rozmach i wielowątkową panoramę europejskiej powieści. Kolejni pisarze i poeci podejmowali próby interpretacji dzieł jednego z trzech klasyków wiedeńskich. Takiej próby podjął się również Thomas Mann. W Doktorze Faustusie ofiarował czytelnikom jedną ze szczytowych interpretacji ostatniej z Beethovenowskich sonat (op. 111), a opisana w powieści postać kompozytora Adriana Leverkhuna przypomina Beethovena, który wyrastał ponad epokę, ponad style i nurty swego czasu, łączył matematyczny racjonalizm z emocją, precyzję z lekkością, dyscyplinę z chaosem.

    “Beethoven: ostatnie sonaty fortepianowe”. Nagranie jest na kilka sposobów nowatorskie. Pianista bowiem interpretuje utwory z zatyczkami w uszach i w specjalnych słuchawkach wygłuszających, przybliżając się tym samym do perspektywy samego kompozytora. Jak mówi sam artysta: Kiedy Beethoven pisał swoje ostatnie sonaty fortepianowe był już od wielu lat całkowicie głuchy. Miało to konkretne przełożenie na jego proces kompozytorski. Jako inwalida, w pewnym sensie stracił kontakt z tym jak muzyka funkcjonuje w czasie rzeczywistym, podczas jej wykonywania (do czego nie miał dostępu). Paradoksalnie umożliwiło mu to tworzenie niezwykle oryginalnych i mocno abstrakcyjnych form, często ledwie mieszczących się w tradycyjnych możliwościach percepcyjnych.

    PROGRAM KONCERTU

    Sonata E-Dur nr. 30, Op. 109
    I. Vivace, ma non troppo / Adagio espressivo
    II. Prestissimo
    III. Andante molto cantabile ed espressivo

    Sonata As-dur nr. 31, Op. 110
    I. Moderato cantabile e molto espressivo
    II. Allegro molto
    III. Adagio ma non troppo / Arioso / Fuga / Arioso / Fuga inversa

    Sonata c-moll nr. 32, Op. 111
    I. Maestoso / Allegro con brio ed appassionato
    II. Arietta - Adagio molto, semplice e cantabile 

    Podczas Malta Festival Poznań 2015 odbędzie się koncert, w ramach którego Marcin Masecki wykona utwory kompozytora.

  • Marcin Masecki 

    Czołowy przedstawiciel polskiej sceny niezależnej, pianistą, kompozytorem, dyrygentem, laureatem prestiżowej nagrody Paszport „Polityki”. Prowadzi zespół Profesjonalizm, współtworzy WOR (Warszawską Orkiestrę Rozrywkową), jest członkiem międzynarodowych zespołów Paristetris i Pictorial Candi. Równolegle zajmuje go muzyka klasyczna, którą prezentuje w nietypowych dla niej kontekstach. Nagrał płyty, m.in. Mięso, BOB, Chopin Chopin Chopin, Kunst der Fuge.