
Muzyka Beethovena miała wpływ nie tylko na kształt i charakter wielkiej symfoniki XIX wieku, ale również na rozmach i wielowątkową panoramę europejskiej powieści. Kolejni pisarze i poeci podejmowali próby interpretacji dzieł jednego z trzech klasyków wiedeńskich. Takiej próby podjął się również Thomas Mann. W Doktorze Faustusie ofiarował czytelnikom jedną ze szczytowych interpretacji ostatniej z Beethovenowskich sonat (op. 111), a opisana w powieści postać kompozytora Adriana Leverkhuna przypomina Beethovena, który wyrastał ponad epokę, ponad style i nurty swego czasu, łączył matematyczny racjonalizm z emocją, precyzję z lekkością, dyscyplinę z chaosem.
“Beethoven: ostatnie sonaty fortepianowe”. Nagranie jest na kilka sposobów nowatorskie. Pianista bowiem interpretuje utwory z zatyczkami w uszach i w specjalnych słuchawkach wygłuszających, przybliżając się tym samym do perspektywy samego kompozytora. Jak mówi sam artysta: Kiedy Beethoven pisał swoje ostatnie sonaty fortepianowe był już od wielu lat całkowicie głuchy. Miało to konkretne przełożenie na jego proces kompozytorski. Jako inwalida, w pewnym sensie stracił kontakt z tym jak muzyka funkcjonuje w czasie rzeczywistym, podczas jej wykonywania (do czego nie miał dostępu). Paradoksalnie umożliwiło mu to tworzenie niezwykle oryginalnych i mocno abstrakcyjnych form, często ledwie mieszczących się w tradycyjnych możliwościach percepcyjnych.
PROGRAM KONCERTU
Sonata E-Dur nr. 30, Op. 109
I. Vivace, ma non troppo / Adagio espressivo
II. Prestissimo
III. Andante molto cantabile ed espressivoSonata As-dur nr. 31, Op. 110
I. Moderato cantabile e molto espressivo
II. Allegro molto
III. Adagio ma non troppo / Arioso / Fuga / Arioso / Fuga inversaSonata c-moll nr. 32, Op. 111
I. Maestoso / Allegro con brio ed appassionato
II. Arietta - Adagio molto, semplice e cantabilePodczas Malta Festival Poznań 2015 odbędzie się koncert, w ramach którego Marcin Masecki wykona utwory kompozytora.
Marcin Masecki
Czołowy przedstawiciel polskiej sceny niezależnej, pianistą, kompozytorem, dyrygentem, laureatem prestiżowej nagrody Paszport „Polityki”. Prowadzi zespół Profesjonalizm, współtworzy WOR (Warszawską Orkiestrę Rozrywkową), jest członkiem międzynarodowych zespołów Paristetris i Pictorial Candi. Równolegle zajmuje go muzyka klasyczna, którą prezentuje w nietypowych dla niej kontekstach. Nagrał płyty, m.in. Mięso, BOB, Chopin Chopin Chopin, Kunst der Fuge.